Lekce 1: Metodika modulu
Kapitola 1: Forma výuky
Modul bude realizován formou prezenční výuky v celkovém rozsahu 5 hodin. Výuka bude realizována v rámci běžných hodin anglického jazyka.
Kapitola 2: Vstupní diagnostika
Na úvod tohoto modulu nebude provedena žádná vstupní diagnostika.
Kapitola 3: Výstupní diagnostika
Vzhledem k tomu, že v modulu je kladen důraz zejména na ústní komunikaci, bude zvládnutí stanovených cílů ověřeno hlavně formou závěrečných ústních prezentací.
Kapitola 4: Pomůcky a materiály
- Jednoduché odborné texty s vypsanou slovní zásobou
- Fotografie, nákresy, schémata
- Anglicko-český technický slovník
- Česko-anglický technický slovník
- Počítač
- Dataprojektor
Lekce 2: Časový plán
Kapitola 1: Belt Conveyors
Délka lekce
15
Předpokládaný průběh
Časová dotace: 1 hodina
Předpokládaný průběh
- Žáci obdrží text na téma belt conveyors s popsanými obrázky a s vypsanou potřebnou slovní zásobou. Učitel se studentů anglicky zeptá, čeho se text týká a oni dle obdrženého textu zjistí odpověď. Název tématu některý ze studentů napíše na tabuli.
- Učitel žáky požádá, aby si zakryli část s vypsanou potřebnou slovní zásobou. S využitím obrázků a svých znalostí získaných již dříve v technických předmětech se studenti ve dvojicích pokouší odhadnout, co znamenají jednotlivá slovíčka užitá při popisu daných obrázků. Pokud už nevědí, mohou se pokusit některá z nich dohledat v technickém slovníku.
- Alternativní postup: studenti obdrží texty předem a bez přeložené slovní zásoby. Slovíčka uvedená v popisech obrázků se pokusí odhadnout za domácí úkol.
- Je-li to možné, učitel obrázek promítne pomocí dataprojektoru na zeď a vyvolává studenty, aby všem ukázali, které výrazy se jim podařilo odhadnout, a opravuje omyly. Pokud technické vybavení učebny tento postup neumožňuje, studenti činí totéž, ale výsledky svých odhadů sdělují učiteli nahlas pouze z lavice.
- Jakmile jsou výrazy vyčerpány, nebo studenti už další nevědí, zkontrolují si své odhady dle přiloženého slovníčku, v němž zároveň dohledají i zbývající slovíčka.
- Studenti si s pomocí přiloženého slovníčku pročtou pozorně doprovodný text. Toto jim může být též uloženo za domácí úkol.
- S pomocí učitele projdou jednotlivé věty a vysvětlí si obtížná místa textu. Části, kterým bez problému rozumí, je lepší zbytečně nepřekládat.
- Nakonec si studenti ve dvojicích navzájem popisují podle obrázku části a funkci probíraného stroje. Učitel prochází mezi dvojicemi, opravuje chyby a radí.
- I v případě, že studenti nezvládnou v hodině tento popis dostatečně detailně, je vhodné, aby se alespoň někteří pokusili výsledek svého úsilí veřejně prezentovat. Učitel na jejich příkladu poukáže na to, co je potřeba v popisu lépe promyslet a vyzdvihne, co se studentům podařilo.
- Za domácí úkol si dvojice, případně trojice, studentů dopracují popis součástí a funkce stroje.
- Výsledek své práce pak opět ústně odprezentují v hodině. Aktivnější studenti mohou svůj přednes doplnit i např. PowerPointovou prezentací.
Kapitola 2: Screw Conveyors
Délka lekce
15
Předpokládaný průběh
Časová dotace: 1 hodina
Předpokládaný průběh
- Žáci obdrží text na téma screw conveyors s popsanými obrázky a s vypsanou potřebnou slovní zásobou. Učitel se studentů anglicky zeptá, čeho se text týká a oni dle obdrženého textu zjistí odpověď. Název tématu některý ze studentů napíše na tabuli.
- Učitel žáky požádá, aby si zakryli část s vypsanou potřebnou slovní zásobou. S využitím obrázků a svých znalostí získaných již dříve v technických předmětech se studenti ve dvojicích pokouší odhadnout, co znamenají jednotlivá slovíčka užitá při popisu daných obrázků. Pokud už nevědí, mohou se pokusit některá z nich dohledat v technickém slovníku.
- Alternativní postup: studenti obdrží texty předem a bez přeložené slovní zásoby. Slovíčka uvedená v popisech obrázků se pokusí odhadnout za domácí úkol.
- Je-li to možné, učitel obrázek promítne pomocí dataprojektoru na zeď a vyvolává studenty, aby všem ukázali, které výrazy se jim podařilo odhadnout, a opravuje omyly. Pokud technické vybavení učebny tento postup neumožňuje, studenti činí totéž, ale výsledky svých odhadů sdělují učiteli nahlas pouze z lavice.
- Jakmile jsou výrazy vyčerpány, nebo studenti už další nevědí, zkontrolují si své odhady dle přiloženého slovníčku, v němž zároveň dohledají i zbývající slovíčka.
- Studenti si s pomocí přiloženého slovníčku pročtou pozorně doprovodný text. Toto jim může být též uloženo za domácí úkol.
- S pomocí učitele projdou jednotlivé věty a vysvětlí si obtížná místa textu. Části, kterým bez problému rozumí, je lepší zbytečně nepřekládat.
- Nakonec si studenti ve dvojicích navzájem popisují podle obrázku části a funkci probíraného stroje. Učitel prochází mezi dvojicemi, opravuje chyby a radí.
- I v případě, že studenti nezvládnou v hodině tento popis dostatečně detailně, je vhodné, aby se alespoň někteří pokusili výsledek svého úsilí veřejně prezentovat. Učitel na jejich příkladu poukáže na to, co je potřeba v popisu lépe promyslet a vyzdvihne, co se studentům podařilo.
- Za domácí úkol si dvojice, případně trojice, studentů dopracují popis součástí a funkce stroje.
- Výsledek své práce pak opět ústně odprezentují v hodině. Aktivnější studenti mohou svůj přednes doplnit i např. PowerPointovou prezentací.
Kapitola 3: Hydraulic Jacks
Délka lekce
15
Předpokládaný průběh
Časová dotace: 1 hodina
Předpokládaný průběh
- Žáci obdrží text na téma hydraulic jacks s popsanými obrázky a s vypsanou potřebnou slovní zásobou. Učitel se studentů anglicky zeptá, čeho se text týká a oni dle obdrženého textu zjistí odpověď. Název tématu některý ze studentů napíše na tabuli.
- Učitel žáky požádá, aby si zakryli část s vypsanou potřebnou slovní zásobou. S využitím obrázků a svých znalostí získaných již dříve v technických předmětech se studenti ve dvojicích pokouší odhadnout, co znamenají jednotlivá slovíčka užitá při popisu daných obrázků. Pokud už nevědí, mohou se pokusit některá z nich dohledat v technickém slovníku.
- Alternativní postup: studenti obdrží texty předem a bez přeložené slovní zásoby. Slovíčka uvedená v popisech obrázků se pokusí odhadnout za domácí úkol.
- Je-li to možné, učitel obrázek promítne pomocí dataprojektoru na zeď a vyvolává studenty, aby všem ukázali, které výrazy se jim podařilo odhadnout, a opravuje omyly. Pokud technické vybavení učebny tento postup neumožňuje, studenti činí totéž, ale výsledky svých odhadů sdělují učiteli nahlas pouze z lavice.
- Jakmile jsou výrazy vyčerpány, nebo studenti už další nevědí, zkontrolují si své odhady dle přiloženého slovníčku, v němž zároveň dohledají i zbývající slovíčka.
- Studenti si s pomocí přiloženého slovníčku pročtou pozorně doprovodný text. Toto jim může být též uloženo za domácí úkol.
- S pomocí učitele projdou jednotlivé věty a vysvětlí si obtížná místa textu. Části, kterým bez problému rozumí, je lepší zbytečně nepřekládat.
- Nakonec si studenti ve dvojicích navzájem popisují podle obrázku části a funkci probíraného stroje. Učitel prochází mezi dvojicemi, opravuje chyby a radí.
- I v případě, že studenti nezvládnou v hodině tento popis dostatečně detailně, je vhodné, aby se alespoň někteří pokusili výsledek svého úsilí veřejně prezentovat. Učitel na jejich příkladu poukáže na to, co je potřeba v popisu lépe promyslet a vyzdvihne, co se studentům podařilo.
- Za domácí úkol si dvojice, případně trojice, studentů dopracují popis součástí a funkce stroje.
- Výsledek své práce pak opět ústně odprezentují v hodině. Aktivnější studenti mohou svůj přednes doplnit i např. PowerPointovou prezentací.
Kapitola 4: Jackscrew
Délka lekce
15
Předpokládaný průběh
Časová dotace: 1 hodina
Předpokládaný průběh
- Žáci obdrží text na téma jackscrew s popsanými obrázky a s vypsanou potřebnou slovní zásobou. Učitel se studentů anglicky zeptá, čeho se text týká a oni dle obdrženého textu zjistí odpověď. Název tématu některý ze studentů napíše na tabuli.
- Učitel žáky požádá, aby si zakryli část s vypsanou potřebnou slovní zásobou. S využitím obrázků a svých znalostí získaných již dříve v technických předmětech se studenti ve dvojicích pokouší odhadnout, co znamenají jednotlivá slovíčka užitá při popisu daných obrázků. Pokud už nevědí, mohou se pokusit některá z nich dohledat v technickém slovníku.
- Alternativní postup: studenti obdrží texty předem a bez přeložené slovní zásoby. Slovíčka uvedená v popisech obrázků se pokusí odhadnout za domácí úkol.
- Je-li to možné, učitel obrázek promítne pomocí dataprojektoru na zeď a vyvolává studenty, aby všem ukázali, které výrazy se jim podařilo odhadnout, a opravuje omyly. Pokud technické vybavení učebny tento postup neumožňuje, studenti činí totéž, ale výsledky svých odhadů sdělují učiteli nahlas pouze z lavice.
- Jakmile jsou výrazy vyčerpány, nebo studenti už další nevědí, zkontrolují si své odhady dle přiloženého slovníčku, v němž zároveň dohledají i zbývající slovíčka.
- Studenti si s pomocí přiloženého slovníčku pročtou pozorně doprovodný text. Toto jim může být též uloženo za domácí úkol.
- S pomocí učitele projdou jednotlivé věty a vysvětlí si obtížná místa textu. Části, kterým bez problému rozumí, je lepší zbytečně nepřekládat.
- Nakonec si studenti ve dvojicích navzájem popisují podle obrázku části a funkci probíraného stroje. Učitel prochází mezi dvojicemi, opravuje chyby a radí.
- I v případě, že studenti nezvládnou v hodině tento popis dostatečně detailně, je vhodné, aby se alespoň někteří pokusili výsledek svého úsilí veřejně prezentovat. Učitel na jejich příkladu poukáže na to, co je potřeba v popisu lépe promyslet a vyzdvihne, co se studentům podařilo.
- Za domácí úkol si dvojice, případně trojice, studentů dopracují popis součástí a funkce stroje.
- Výsledek své práce pak opět ústně odprezentují v hodině. Aktivnější studenti mohou svůj přednes doplnit i např. PowerPointovou prezentací.
Kapitola 5: Scissor Jack
Délka lekce
15
Předpokládaný průběh
Časová dotace: 1 hodina
Předpokládaný průběh
- Žáci obdrží text na téma scissor jack s popsanými obrázky a s vypsanou potřebnou slovní zásobou. Učitel se studentů anglicky zeptá, čeho se text týká a oni dle obdrženého textu zjistí odpověď. Název tématu některý ze studentů napíše na tabuli.
- Učitel žáky požádá, aby si zakryli část s vypsanou potřebnou slovní zásobou. S využitím obrázků a svých znalostí získaných již dříve v technických předmětech se studenti ve dvojicích pokouší odhadnout, co znamenají jednotlivá slovíčka užitá při popisu daných obrázků. Pokud už nevědí, mohou se pokusit některá z nich dohledat v technickém slovníku.
- Alternativní postup: studenti obdrží texty předem a bez přeložené slovní zásoby. Slovíčka uvedená v popisech obrázků se pokusí odhadnout za domácí úkol.
- Je-li to možné, učitel obrázek promítne pomocí dataprojektoru na zeď a vyvolává studenty, aby všem ukázali, které výrazy se jim podařilo odhadnout, a opravuje omyly. Pokud technické vybavení učebny tento postup neumožňuje, studenti činí totéž, ale výsledky svých odhadů sdělují učiteli nahlas pouze z lavice.
- Jakmile jsou výrazy vyčerpány, nebo studenti už další nevědí, zkontrolují si své odhady dle přiloženého slovníčku, v němž zároveň dohledají i zbývající slovíčka.
- Studenti si s pomocí přiloženého slovníčku pročtou pozorně doprovodný text. Toto jim může být též uloženo za domácí úkol.
- S pomocí učitele projdou jednotlivé věty a vysvětlí si obtížná místa textu. Části, kterým bez problému rozumí, je lepší zbytečně nepřekládat.
- Nakonec si studenti ve dvojicích navzájem popisují podle obrázku části a funkci probíraného stroje. Učitel prochází mezi dvojicemi, opravuje chyby a radí.
- I v případě, že studenti nezvládnou v hodině tento popis dostatečně detailně, je vhodné, aby se alespoň někteří pokusili výsledek svého úsilí veřejně prezentovat. Učitel na jejich příkladu poukáže na to, co je potřeba v popisu lépe promyslet a vyzdvihne, co se studentům podařilo.
- Za domácí úkol si dvojice, případně trojice, studentů dopracují popis součástí a funkce stroje.
- Výsledek své práce pak opět ústně odprezentují v hodině. Aktivnější studenti mohou svůj přednes doplnit i např. PowerPointovou prezentací.